Vierstroom

Leden

Veranderingen in de zorg, ouder worden en geluk, een verslag

Veranderingen in de zorg, ouder worden en geluk:

Verslag van de derde dialoogsessie op 6 oktober 2016.

img_6323De stemming in het adviescentrum van installatiebedrijf Aceve in Capelle aan de IJssel, de locatie van deze dialoogsessie, is optimistisch. De aanwezige leden wonen zelfstandig en zijn, in meer of mindere mate, gezond en actief. De manier waarop zij geluk ervaren is verschillend, zo blijkt uit de discussie na de pauze. Enkele voorbeelden van geluksbelevingen treft u onder dit verslag aan.

Ouder worden zonder het te zijn
Directeur Vierstroom Ledenservice Katja Westgeest start de bijeenkomst met een hoopgevende boodschap. Want uit onderzoek van Ap Dijksterhuis (organisatieadviseur en hoogleraar, gespecialiseerd in het onderbewustzijn en intuïtief denken) komt naar voren dat mensen hun geluksgevoel voor de helft zelf kunnen beïnvloeden. Daarnaast blijkt uit onderzoek van professor Rudi Westendorp, auteur van het boek Ouder worden zonder het te zijn, dat de mate waarin iemand vitaal is vooral samenhangt met de mate waarin iemand nog dromen en ambities heeft.

img_6325Dit betekent dat vitaliteit, energie om dingen te ondernemen, niet afhankelijk is van fysieke gezondheid. En “sukkelen” met de gezondheid zorgt er niet automatisch voor dat iemand ongelukkig is. Wel is in die situaties soms zorg nodig van de wijkverpleegkundige of hulp bij het huishouden. De kosten van die zorg worden vergoed door de ziektekostenverzekering. De aanvraag voor hulp in het huishouden doet u bij het WMO-loket van uw gemeente. U betaalt hiervoor een eigen bijdrage via het CAK.

Zorg thuis of Hulp Thuis
Ilse Kern is wijkverpleegkundige bij Vierstroom Zorg Thuis. Zij geeft het voorbeeld uit haar praktijk van een mevrouw die was gevallen en daarna niet meer alleen durfde te douchen. ‘Na een paar keer samen oefenen, het aanbrengen van een handvat bij de douche en de aanschaf van een alarmknop kon deze mevrouw het weer alleen aan’, vertelt Ilse.

‘Veel ouderen kunnen nog prima voor zichzelf zorgen, maar sommige huishoudelijke klussen zijn hen te veel. Als het echt niet meer gaat is vaak het verkrijgen van huishoudelijke hulp mogelijk’, weet Peggy van der Koelen, directeur Vierstroom Hulp Thuis. Zij adviseert mensen die dringend huishoudelijke hulp nodig hebben tijdens hun aanvraag meteen duidelijk te maken dat hun verzoek urgent is. Dit voorkomt een lange wachttijd, zoals regelmatig gebeurt getuige de ervaringen van enkele aanwezigen.

Wel Thuis
img_6324
Vierstroom Wel Thuis beheert woonzorgcentra (de nieuwe naam van verzorgingstehuizen) en levert daarnaast extra hulp bij mensen thuis die daardoor, ondanks een ernstige aandoening, toch thuis kunnen blijven wonen. “Een stukje geluk in eigen huis”, noemt verpleegkundige Renate Kooij deze bijzondere dienst. Ze neemt als voorbeeld een 50-jarige chronisch ziekte vrouw. Haar echtgenoot is overdag aan het werk en de vrouw heeft met alles wat ze doet hulp nodig. Dankzij de inzet van zowel extra zorg als het brengen van aandacht en gezelligheid, is het mogelijk dat deze cliënte in haar eigen huis blijft wonen. De eigen bijdrage voor deze dienst is inkomensafhankelijk.

Vervolgens vertelt José Koolwijk over de toenemende behoefte aan kleinschalige woonzorgcentra. Voor de gezonde ouderen die vanavond bijeen zijn, is dit nog ver weg. Zij geven aan op dit moment vooral behoefte te hebben aan betaalbare seniorenwoningen. “Omdat die er nauwelijks zijn, blijven wij noodgedwongen in onze vijfkamerwoning wonen”, vertelt een echtpaar.

Veilig Thuis
Wat is er allemaal mogelijk is om zelfstandig wonen makkelijker en veiliger te maken? Om dit te laten zien leidt Denise Peek de bezoekers met gepaste trots rond in de demonstratiewoning van Aceve. Er is van alles te zien. Van simpele beugels bij toilet en douche tot een instapbad, een verstelbaar aanrechtblad en afstandsbedieningen voor deur, licht en thermostaat. ‘Eenvoudige aanpassingen zijn voor iedereen bereikbaar’, houdt Denise haar gasten voor. Die met een gerust gevoel huiswaarts gaan.

Wat maakt u gelukkig? Een aantal quotes

‘Een nieuwe relatie na het overlijden van mijn vrouw, iedere dag 15 keer opdrukken en goed eten en drinken.’(man, 85)

‘Ik ben gelukkig als ik in alle rust kan schilderen. Geluk zit in het vinden van rust in jezelf en tijd hebben voor elkaar.’ (vrouw, 73).

 ‘Ik zorg samen met Vierstroom voor mijn 93-jarige moeder. Het maakt me gelukkig dit te kunnen doen.’ (vrouw, 54).

 ‘Activiteiten ondernemen en nieuwe dingen leren, zoals het gebruik van de computer. Daardoor heb ik meer contacten dan ooit tevoren.’ (vrouw, 75).

Een goede buur…
Onder het motto “een goede buur is beter dan een verre vriend” helpt Vierstroom met het realiseren van een eenvoudig platform. Dit platform ondersteunt het leggen van contacten en uitwisselen van diensten met buren en buurtgenoten. Wilt u hier meer over weten? Neem dan contact op met Vierstroom Ledenservice, tel. 088 – 0900 400.