Goede voornemens

Maak ze haalbaar!

2021 is begonnen. Net als tijdens vorige jaren hebben veel mensen nu ook het goede voornemen om wat gewicht kwijt te raken of een gezondere levensstijl na te streven. U ook? Met deze tips lukt het u vast om echt haalbare doelen op te stellen op dit gebied en deze ook echt na te leven.

Noteer uw voornemens
Het klinkt misschien een beetje stom, maar u dient ervoor te zorgen dat u op alle vlakken gestimuleerd wordt. En dat lukt een stuk beter als u uw goede voornemens op gaat schrijven. U zult zien dat als u dit doet, u een stuk bewuster met uw goede voornemens aan de slag gaat.

Stel realistische doelen
U heeft nu als het goed is een aantal goede voornemens genoteerd. Dan wordt het tijd om realistisch naar dit lijstje te gaan kijken. Ga rustig zitten en bekijk de voornemens die u heeft genoteerd. Zijn deze voornemens haalbaar? Legt u de lat niet te hoog? Of kan er nog een tandje bij, misschien? Wees kritisch.

Maak een top 3
Als u de bovenste 2 punten met zorg heeft uitgewerkt dan komt nu het leukste: uw top 3 maken. Welke 3 goede voornemens zet u bovenaan uw lijstje? Dit zijn de goede voornemens waar u de eerste periode naar toe gaat werken. Te veel goede voornemens leiden af. Bepaal welke voor u op dit moment het allerbelangrijkste zijn of misschien wel noodzakelijk.

Creëer een stappenplan
Wilt u dit jaar werken aan een gezondere leefstijl? Probeer dan te achterhalen wat hiervoor nodig is. Maak daar een stappenplan voor. Schrijf op wat u in de 1e week verandert wilt zien en voor de 2e en daarop volgende weken. 
Wilt u ondersteuning bij het werken aan een gezondere leefstijl? Klik dan hier!

Bereid u goed voor
Goede voorbereiding is het halve werk. Dit is echt een feit. Als de koks van een keuken in een restaurant hun zaken niet goed op orde hebben voor het diner van die avond, dan draait de hele boel in de soep. Zo werkt het ook met goede voornemens. Als u 2 dagen van tevoren opeens bedenkt: “overmorgen begin ik”, zonder daar goed bij stil te hebben gestaan, wordt het vaak een fiasco. Het is bewezen dat een goede voorbereiding op mentaal en fysiek vlak, ervoor zorgt dat je 50 procent meer succesvol zult zijn.

Veranderen kost tijd
Een leef- of eetpatroon dat u in 30 jaar hebt ontwikkeld, kan nooit in 4 weken compleet veranderen. Daar dient u uzelf meer tijd voor te geven. Veel mensen denken dat ze in een paar weken tijd flink wat kilo’s kwijt kunnen raken. Dat kan ook zeker, maar dit is niet geheel zonder risico. Te veel veranderingen in één keer kunnen wij mensen niet aan. Doe het stap voor stap, dan lukt het je zeker om die nieuwe levensstijl vast te houden.

Wees niet te streng
Herkenbaar? U moet van uzelf 3x in de week sporten of u moet zoveel kilo’s zijn afgevallen in een bepaalde periode. Dit opgelegde gedrag zorgt ervoor dat u van binnen gaat protesteren. Moeten werkt bij veel mensen niet. U gaat er onbewust volledig tegen in verzet. Dit werkt averechts. Laat de teugels gewoon een beetje vieren, dat werkt beter.

Bekijk de tussenstand
Ga niet bij de pakken neer zitten als het even niet helemaal gaat zoals u wilt. Want u bent op de goede weg. Kijk regelmatig achterom naar waar u vandaan komt en wat u tot nu toe hebt bereikt. Probeer hier echt goed bij stil te staan.

Een medestander kan helpen
Het kan heel goed zijn als een familielid of vriend/vriendin dezelfde goede voornemens heeft als u. Ga samen de uitdaging aan. Vraag hem of haar om u af en toe te wijzen op uw valkuilen. Dat helpt.

Beloon uzelf
Zorg dat u naast uw goede voornemens ook een beloning vaststelt aan het begin van dit traject. Zo heeft u iets tastbaars en duidelijks waar u hard uw best voor gaat doen. Alle beloningen zijn goed, zolang u maar iets met uzelf afspreekt.

(Bron: Maxvandaag.nl)

Vind direct de informatie die u zoekt

Vind wat u zoekt

Vind direct de informatie die u zoekt

Vind wat u zoekt