Pak uw belastingaangifte slim aan met deze tips!

Doe voor 8 mei aangifte of vraag tijdig uitstel aan.

Categorie├źn:
Belastinghulp

Het leven zit vol veranderingen. Die veranderingen kunnen gevolgen hebben voor de aangifte inkomstenbelasting. Daarom: 6 handige tips van de Belastingdienst, die u helpen bij het invullen.

Tip 1: Alle gegevens verzamelen
Bij het controleren en aanvullen van de belastingaangifte zijn er verschillende documenten en gegevens nodig. Bijvoorbeeld uw DigiD, BSN, rekeningnummer, jaaropgaaf, jaaroverzichten van bankrekeningen en de WOZ-waarde van de woning. Op de website van de Belastingdienst staat een handig overzicht ter voorbereiding. 

Tip 2: Benut aftrekposten
Kocht u een huis of wijzigde de hypotheek? Dan mag u onder voorwaarden kosten voor de financiering en betaalde hypotheekrente aftrekken. De belangrijkste voorwaarde is dat de lening gebruikt is voor de aankoop, verbouwing of onderhoud van het huis. Ook sommige uitgaven, zoals zorgkosten, opleidingskosten voor werk en eenmalige kosten bij de aankoop van een woning, kunt u aftrekken van uw inkomen. Daardoor valt de te betalen inkomstenbelasting mogelijk lager uit. Of u krijgt geld terug. Altijd fijn! Check daarom altijd even op belastingdienst.nl/aftrekposten van welke aftrekposten u gebruik kunt maken.

Tip 3: Doe samen aangifte
Heeft u een fiscale partner, bijvoorbeeld omdat u getrouwd bent, een geregistreerd partnerschap heeft of samen een woning heeft gekocht waar u allebei staat ingeschreven? Dit kan voordelen hebben, omdat de aftrekposten in de aangifte verdeeld mogen worden. Hierdoor betaalt u waarschijnlijk minder belasting, of krijgt u meer geld terug. U kunt dan ook samen aangifte doen. Dat scheelt tijd en is gemakkelijker doordat de aangifte maar één keer doorlopen hoeft te worden. Ook is het eenvoudiger te zien welke verdeling voor jullie het voordeligst is. Bent u gescheiden? Ook dan kunt u er voor kiezen om over het jaar van scheiden nog één keer als fiscale partners samen aangifte te doen.

Tip 4: Betaalpauze voor de hypotheek?
Let dan extra goed op bij het doen van de aangifte. Kon u vanwege de coronacrisis tijdelijk de hypotheek niet betalen? Dan maakte u in 2020 met een geldverstrekker, meestal de bank, misschien afspraken over een betaalpauze. U betaalde dan een periode geen of minder rente en aflossing. Dit kan gevolgen hebben voor uw belastingaangifte. Controleer of dat voor u het geval is. Kijk op de website van de Belastingdienst voor meer informatie.

Tip 5: Controleer goed en vul waar nodig aan
Veel gegevens in de aangifte heeft de Belastingdienst al vooraf ingevuld. Denk aan gegevens over inkomsten en bankgegevens. Het is belangrijk de vooraf ingevulde gegevens goed te controleren en aan te vullen, zeker als er voor u iets veranderde in 2020. Bijvoorbeeld door de coronacrisis. Voor meer informatie en tips kun je kijken op belastingdienst.nl/aangifte.

Tip 6: Zoek hulp als dat nodig is
Hulp nodig bij de belastingaangifte? Dat kan. U kunt bij verschillende instanties terecht. Óók bij de Belastingdienst.

Belastinghulp voor leden van Vierstroom
Via Vierstroom Ledenservice schakelt u professionele hulp in bij uw belastingaangifte en/of het aanvragen van toeslagen. Vierstroom Ledenservice werkt samen met Rowen Advies, SMPL boekhouders, Finez Administratie en Administratiekantoor Van Speijk. Klik

Verder Lezen?
Heeft u nog geen account, Klik hier
Nog geen lid van Vierstroom? Aanmelden lidmaatschap

Vind direct de informatie die u zoekt

Vind wat u zoekt

Vind direct de informatie die u zoekt

Vind wat u zoekt