Senioren door coronacrisis extra kwetsbaar voor financieel misbruik

Categorie├źn:
Coronavirus

Door de coronamaatregelen zijn senioren extra kwetsbaar voor financieel misbruik. Veel senioren zijn op dit moment aan huis gekluisterd en voor boodschappen of bankzaken afhankelijk van anderen. 

De politie Midden-Nederland ziet bijvoorbeeld een sterke toename van het aantal aangiftes van fraude via WhatsApp. In de regio hebben sinds 6 maart jl. 74 mensen aangifte gedaan, ruim vijf keer zo veel als in dezelfde periode vorig jaar. Krijgt u per WhatsApp een dringend hulpverzoek van een bekende? Er kan sprake zijn van fraude. Bij fraudepogingen via WhatsApp kan het gaan om een appje van een ‘familielid’, met het verzoek even geld voor te schieten. Het gaat vaak om een volwassen zoon of dochter. Deze heeft dringend geld nodig en belooft het snel weer terug te betalen. In werkelijkheid komt het appje van een oplichter die zich voordoet als uw zoon of dochter. De oplichters gaan daarbij zeer geraffineerd te werk. Eerst laten ze via een app weten een ‘nieuw telefoonnummer’ te hebben, compleet met profielfoto van de persoon van wie ze de identiteit gebruiken. Deze foto hebben ze van social media gehaald, evenals informatie over familierelaties en hoe mensen elkaar aanspreken. Pogingen tot telefonisch contact en kritische vragen weten ze handig te omzeilen. Lees hier hoe zo’n gesprekje kan verlopen. Gemiddeld zijn de slachtoffers ruim 2.000 euro kwijt. Maak dus nooit geld over op basis van een app of mail alleen!

De ABN AMRO hoort te veel van klanten dat ze zijn opgelicht en dat er geld is ontfutseld. Vaak proberen deze oplichters eerst het vertrouwen te winnen en iemand te verleiden persoonlijke gegevens te delen. Naast het afgeven van de pinpas en -code, hoort de ABN AMRO ook gevallen waarin senioren worden benaderd door personen die claimen te bellen namens ABN AMRO en aandringen op een fysieke afspraak. Ze willen benadrukken dat mensen niet op dit soort telefoontjes moeten ingaan. Als senioren dit soort of andere verdachte telefoontjes of mailtjes krijgen, kunnen ze altijd bij de speciale Seniorenlijn van de ABN AMRO bellen om te controleren of ze echt met een medewerker van de bank praten of niet. Deze Seniorenlijn is te bereiken via telefoonnummer 088 - 226 26 12 en is geopend van maandag t/m vrijdag van 9:00 tot 17:00 uur.

Dat oplichters creatief zijn met hun babbeltrucs, dat is algemeen bekend. Maar oplichters maken nu zélfs misbruik van het coronavirus. Zij gebruiken hiervoor verschillende babbeltrucs. Vegro, het bedrijf dat de Vierstroom Thuiszorgwinkels exploiteert, heeft belangrijke tips voor u om babbeltrucs te herkennen en te voorkomen. Klik hier voor de tips. 

Verder willen wij u wijzen op het Vierstroom Magazine Winter 2020 met als onderwerp Veiligheid en de eerdere nieuwsberichten over dit onderwerp:

(Bron: www.fraudehelpdesk.nl, www.abnamro.com, www.vegro.nl, nos.nl)

Vind direct de informatie die u zoekt

Vind wat u zoekt

Vind direct de informatie die u zoekt

Vind wat u zoekt