Vierstroom Herfst 2019

vier str oommagazine 17 Vierstroom is bekend van de thuiszorg, de hulp in de huishouding en de thuiszorgwin- kels. Maar wist u dat Vierstroomu ook helpt als u nog geen zorg nodig heeft? Als lid van Vierstroom kunt u een beroep op ons doen bij praktische vragen, bijvoorbeeld over aanpas- singen in uw huis of hulpmiddelen. We kun- nen ook hulp bieden als u het zelf even niet meer weet, zoals bij de zorg voor uw partner. En als wij u niet direct een antwoord kunnen geven, zoeken we het voor u uit en bellen we u terug. Als lid van Vierstroom krijgt u altijd een passend antwoord. Mantelzorger Zorgt u langdurig voor een zieke partner, gehandicapt kind, vader of moeder, goede vriend(in) of buur? Dan bent umantelzorger. Bij Vierstroom Ledenservice kunt u als lid terecht voor informatie. Wij zijn uwwegwijzer zodat u als mantelzorger bij de juiste instantie terechtkomt, die u voorziet van advies en persoonlijke begeleiding, emotionele steun en het (tijdelijk) overnemen van regeltaken of respijtzorg. Heeft umeer zaken waarbij u wel wat hulp kunt gebruiken? Dan kunt u contact opnemen met een van onze ledenconsulenten. 088 – 0900 400 (lokaal tarief), ledenservice@vierstroom.nl Bel gerust! Eigenlijk zouden mantelzorgers al wel in een eerder stadiummogen bellen, zegt leden- consulent Ellen van Vliet. Al zo’n vijf jaar staat ze via de telefoon Vierstroom-leden te woord. “Mantelzorgers cijferen zichzelf vaak weg en bellen meestal pas als het echt niet meer gaat. ‘Ik red het niet meer’, krijg ik dan te horen. Terwijl er vaak veel ondersteuning mogelijk is en hulpmiddelen beschikbaar zijn. Die kunnen helpen om kinderen weer ge- woon kind te laten zijn en partners partner, in plaats van alleen maar verzorgende.” Huishoudelijke hulp Mantelzorgers vinden het niet altijd makke- lijk om extra hulp in te schakelen. “Vanoch- tend sprak ik nog een oudere man die voor zijn vrouw moest zorgen die een nieuwe heup had gekregen en ook knieproblemen heeft”, vertelt Ellen. “Zelf was hij nu van een trapje gevallen met schoonmaken, dus hij was behoorlijk onthand. Ik vertelde hem over de huishoudelijke hulp die je via Vierstroom Ledenservice kunt aanvragen. En dat het op zijn leeftijd helemaal niet zo gek is om dat te doen. ‘Ik ben blij dat u dat zegt’, zei die meneer. Sommige mensen moeten echt even horen dat het oké is om hulp in te schakelen.” Meerdere diensten Naast de huishoudelijke hulp biedt de Ledenservice ook andere diensten. Van een maaltijdservice tot het boeken van een kap- per, pedicure of masseur aan huis. En van de tuin- en klusservice tot een adviseur voor woningaanpassingen. Ellen: “Het lijken in eerste instantie misschien luxe extra’s, maar ze kunnen de mantelzorger echt ontzorgen.” De vraag achter de vraag Ellen gaat in een telefoongesprek vaak op zoek naar de vraag achter de vraag. “Soms vertelt iemand alleen maar over degene voor wie hij of zij zorgt. Als ik dan vraag: ‘En u, hoe gaat het met u?’, is het meestal even stil en hoor ik een diepe zucht. ‘Wat fijn dat u daarnaar vraagt’, zeggen ze dan. Soms is dat al genoeg omwat verlichting te geven. Wij bieden dus niet alleen praktische hulp, maar ook een luisterend oor.” Hulpmiddelen Ellen en haar collega’s verwijzen vaak naar de Thuiszorgwinkels van Vierstroom. Daar zijn veel praktische hulpmiddelen verkrijgbaar. Hulpmiddelen die de zelfredzaamheid ver- groten en dus ook mantelzorgers ontzorgen. Bijvoorbeeld kousaantrekkers en een knijpstok waarmee je iets van de grond kunt oprapen. Er zijn daarnaast veel hulpmiddelen waarmee je iemand makkelijker kunt omdraaien in bed, wat prettig is bij het verschonen van een bed. Leden kunnen deze artikelen met tien procent korting aanschaffen. Ook Personenalarmering Veilig Thuis geeft veel mantelzorgers een pret- tig gevoel. “Vaak weten mantelzorgers niet dat dit bestaat, wij brengen ze dus op ideeën.” Veranderende regels Met vragen over regels en rechten binnen de gezondheidszorg kunt u ook bij de Ledenser- vice terecht. De ledenconsulenten van Vier- stroom zijn op de hoogte van de steeds maar weer veranderende regels binnen de zorgwet- ten. En als het even kan schakelen ze u meteen door naar de juiste personen of bedrijven. “Het is fijn dat we mensen in één telefoontje over al deze zaken kunnen informeren”, zegt Ellen. “En wij bellen zelf later nog even terug om te checken of alles goed is gegaan. We moeten zuinig zijn op onze mantelzorgers, dus we helpen ze graag.” Mantelzorg Ook mantelzorgers kunnen terecht bij Vierstroom Ledenservice. Niet alleen met vragen over de rechten en mogelijkheden van hun ‘patiënt’, maar ook voor handige tips. “We moeten zuinig zijn op onze mantelzorgers, dus we helpen ze graag.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NTc0OTk=