Vierstroom Magazine

Daarom Vierstroom daarom vierstroom 2 vier str oommagazine Waarom deze overstap? “Veilig Thuis levert ongeplande zorg, 24uur per dag, 7 dagenperweek, opmomentendat dewijkverpleging niet beschikbaar is. Het is daarmee een echt zorgbedrijf, VierstroomLedenservice ismeer de rode loper naar die zorg. Ik blijf binnen Fundis (Veilig Thuis is net als Vier- stroomLedenservice onderdeel van Fundis, red.), dat wilde ik graag. “Het is eennetwerkorganisatie, waar ik ruimte en vrijheid krijg omte ondernemenmet als doel de zorgcliënt zo goedmogelijk vandienst te zijn.” Hoe kijk je terug op je tijd bij Ledenservice? “Ik hebnognooit zo lang ergens gewerkt, dat geeftwel aandat ik het eenheel boeiende tijdhebgevonden.We hebbenVierstroomLedenservice omgevormd van een administratieve organisatie naar een service- en kennis- gerichte organisatie. Vroegerwerd je liduit gewoonte of omdat je korting kreeg opdiensten aanhuis, zoals de pedicure aanhuis. Tegenwoordigwordenmensen lid omdat zij ons zien als vangnet voor hunhulp- en/of zorgvragen.” Heb je daarvan een voorbeeld? “Neemde ledenconsulenten. Vroeger haddendeze medewerkers een andere functienaamen voornamelijk een administratieve taak. Nuhelpen ze ledendirect opwegbij eenhulp- of zorgvraag. Ze stellende ‘vraag achter de vraag’ ennemende thuissituatiemee inhet geven vanpassende informatie en voorlichting. Als bijvoorbeeldhuishoudelijke hulpnodig is, zorgen ze niet alleen voor de verwijzingnaar de juiste (zorg)organisatie, maar ze vragenook door naar aanleiding vande vraag. Zo kanhet zijndat een lid tijdelijk huishoudelijke hulpnodigheeft, om- dat hij/zij door eenheupoperatiemindermobiel is. Dan informerende ledenconsulentenhet lid over de loophulpmiddelendie gratis te leen zijn voor ledenbij deVierstroomThuiszorgwinkel. Ook kandemaaltijdservice die de ledenorgani- satie aanbiedt, in zo’n situatie uitkomst bieden. Door te kijkennaar het totaalplaatje proberen de ledenconsulenten alle leden zo veelmogelijk te ontzorgen endat geeft eengeruststellend gevoel. Ik ben er trots opdat het hele teamvan VierstroomLedenservice ismeegegaan indeze verandering endat iedereendie nieuwe rolmet glans vervult.” Waar zie je mogelijkheden om de dienstverlening nog uit te bouwen? “We hebbenonderzoek latendoenonder leden enniet-leden endewens is éénorganisatie als aanspreekpuntwaarmenmet alle vragendie betrekkinghebbenop ouderworden terecht kan, endie ondersteunt bij het ouderworden. Een loketwaar je terecht kuntmet vragenover bijvoorbeeldgezondheid, financiën, huisvesting, e.d. Daarmee kanVierstroomLedenservice echt een spin inhetwebwordenbij wie leden terecht kunnen, enwaarbijmenmeteendoorverwezen wordt voor verdere informatie enhulp. Ledenservice weet namelijk deweg inhet aanbod en kandit in samenhangmet elkaar aanbieden.” Waar verheug je je op in je nieuwe functie? “Er liggen veel uitdagingenwaar ik zin inheb. Een daarvan is het rendabel krijgen vande ongeplande zorg. Jemoet Veilig Thuis zien als een soort ambu- lancedienst: jemoet altijdbeschikbaar zijn, ook als er geen zorgvraag is. Dan is het de uitdaging omdie zorg tochbetaalbaar te houden. Daarvoor hebben we ons verenigdmet soortgelijke aanbieders inden lande. Verder staat productinnovatie ophet gebied vanpersonenalarmeringhoog ophetwensenlijstje. Door nieuwe technologie is zo veelmeermogelijk. Daarnaast ga ik onderzoek doenover virtuele zorg (digitale gezondheidszorg, red.), vooral naar de vraagwelkemogelijkheden er zijnomzorg vanhet ziekenhuis naar de thuissituatie te verplaatsen. Dat levertmeer tijd op voor zorgpersoneel, waardoor zij meer cliënten kunnenbedienen. Bovendienhoeven patiëntenniet altijdmeer naar het ziekenhuis toe en dat geeft hunmeer bewegingsvrijheid. Dan snijdt hetmes aan twee kanten.” Je krijgt het druk. “Ik game beslist niet vervelen, nee!” KatjaWestgeest was 8,5 jaar directeur VierstroomLedenservice. Per 1 juli stapte ze over naar Veilig Thuis Verpleegkundig Team, ook in de functie van directeur. In deze editie blikt ze terug én kijkt ze vooruit naar de toekomst van de zorg.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTc0OTk=