Vierstroom Magazine

dossier ‘Het personenalarm geeft mij een veiliger gevoel’ Meneer Steegstra (81) is een van de 125 cliënten die meedoen aan het project VirtueleThuiszorg. Hij heeft onder meer een persoonlijk alarm en maakt gebruik van beeldbellen. “Vorig jaar ben ik gevallen en ik heb toen 24 uur alleen op de grond gebivakkeerd. Dat waren heel vervelende uren. Gelukkig kwam er een vriend die zich ongerust maakte, en die heeft de ambulance gebeld toen hij mij vond. Na een paar dagen in het ziekenhuis mocht ik weer naar huis. Sindsdien heb ik thuiszorg van Vierstroom. Ik heb eens per week huishoudelijke hulp en er was in het begin ook nog iemand die me hielp bij het aan- en uittrekken vanmijn steunkousen. Nu ik weer wat fitter ben, kan ik ze alleen aantrekken. Voor het uittrekken gebruik ik een elektrisch apparaat. Dat vind ik fijn, want dat maakt mij zelfredzamer. Rik Rispens van Vierstroom vertelde mij over het personenalarm. Ik twijfelde geen seconde of dat wel iets voor mij was. ‘Kommaar opmet dat spul’, zei ik. Ik voel me met dat alarmheel veel veiliger. Als ik het vorig jaar al had gehad, had ik geen 24 uur op de grond hoeven liggen. Met een welzijnscoach doe ik aan beeldbellen. We spreken elkaar elke week even. Dat is prettig. We maken een praatje, we hebben het dan over het weer, de boodschappen enmijn gezondheid. Zo’n apparaat gebruiken is best makkelijk. Nee, ik ben ook niet bang voor technologie. Ik heb jarenlang als marconist in de scheepvaart gewerkt: ik zond, ontving en vertaalde morsecodesignalen. Ik denk dat ik met dat werk ook al wel heb geleerd omniet bang te zijn voor het onbekende. Technologie kan je enormhelpen, dus bekijk het vooral nuchter. Mij geeft het een veiliger gevoel en het draagt bij aanmijn zelfredzaamheid.” Meneer Steegstra Vaker meten, beter weten Binnen het project VirtueleThuiszorg zijn digitale hulpmiddelen beschikbaar die cliënten bijvoorbeeld kunnen helpen om thuis zelf gewicht, bloeddruk, bloedsuiker en saturatie (hoeveelheid zuurstof in het bloed) te meten. De cliënt hoeft dan niet op gezette tijden thuis te zijn voor de wijkverpleegkundige en kan vaker meten, wat prettig is als de waarden veel schommelen. Ook kunnen de waarden betrouwbaarder zijn als de cliënt in alle rust thuis kanmeten. De weegschaal is verbonden met internet en zorgt ervoor dat uw gewicht op afstand kan worden uitgelezen. Hiermee kunt u zonder begeleiding uw bloeddruk meten. De meter is met internet verbonden en geeft uw meetgegevens automatisch door aan uw zorgverlener. U krijgt een sensor op uw huid geplakt. Met uw mobiele telefoon kunt u vervolgens de waarden uitlezen. Deze worden automatisch aan uw dossier toegevoegd. Een soort knijper die u op uw vinger doet en die het zuurstofgehalte in uw bloed meet. U houdt de waarden zelf bij en geeft deze desgewenst door aan uw zorgverlener. Digitale weegschaal Digitale bloeddrukmeter Bloedsuikersensor Saturatiemeter Hoe werkt het? Wat is het? ‘Zorgtechnologie is voor alle betrokkenen heel fijn’ Het is belangrijk om medicijnen in te nemen op de juiste manier, op het juiste moment en in de juiste hoeveelheid. Sommige mensen hebben daar ondersteuning bij nodig. Ook daar kunnen digitale hulpmiddelen bij helpen. Zo kan een slim horloge de cliënt eraan herinneren op welk moment hij welke medicijnen moet innemen. Voor wie altijd medicatie krijgt aangereikt door een ander, bijvoorbeeld de wijkverpleegkundige, zou een dispenser in het vervolg kunnen helpen: dit apparaat geeft precies op het goede moment de juiste hoeveelheid medicijnen uit in een gemakkelijk te openen zakje. ww.vierstroom.nl/medicijndispenser Medicatieveiligheid Claudia de Jong (23) werkt sinds een jaar als wijkverpleegkundige bij Vierstroom. Tijdens haar opleiding leerde ze al veel over virtuele thuiszorg. “Tijdens mijn opleiding kwamen we regelmatig in contact met zorgtechnologie. Zowel voor cliënten en patiënten als voor me- dewerkers in de zorg is die technologie heel fijn. Omdat mensen zelfstandiger blijven bijvoorbeeld, meer tijd over hebben om leuke dingen te doen en meer de regie kunnen houden over hun eigen leven. Neem de digitale glucosemeter voor mensen met suikerziekte. Daarvoor plakken we een sensor op de arm die twee weken blijft zitten. De meter halen we langs de sensor en dan weten we het glucoseniveau. Als we die meter niet gebruiken, moeten we soms wel vier keer per dag langskomen om met een prikje in de vinger de glucose te meten. Zo’n digitale meter bespaart ons tijd die we weer aan andere cliënten kunnen besteden. En cliënten zijn met zo’n meter veel vrijer om te gaan en staan waar ze willen. Een van onze cliënten vergat nogal eens om zijn medicijnen in te ne- men. Die heeft nu vanuit het project VirtueleThuiszorg een horloge met alarmfunctie dat hem er op tijd aan herinnert dat hij zijn medi- cijnen inneemt. Dat gaat hartstikke goed. Ook dit is een voorbeeld van hoe je met eenvoudige technologie heel veel zorg kunt voorko- men. Anders zou er misschien een paar keer per dag iemand moeten langskomen om deze meneer te helpen met zijn medicijnen. Tijdens een speciale themaweek van mijn opleiding maakte ik kennis met zorgrobots. Ik ben benieuwd hoe die zich de komende jaren gaan ontwikkelen en nieuwsgierig naar hoe mijn werk er over twintig jaar uitziet. Nee, ik ben niet bang dat al die nieuwe techno- logie mij straks overbodig maakt. Ik denk vooral dat al die nieuwe ontwikkelingen ons gaan helpen om ons werk beter te doen. Hier- door kunnen zorgmedewerkers veel meer mensen helpen, en dat is hard nodig.” ‘Cliënten zijn met een digitale glucosemeter veel vrijer om te gaan en staan waar ze willen’ Claudia de Jong 10 vier str oommagazine vier str oommagazine 11 De nieuwe zorg ‘Technologie kan je enorm helpen, dus bekijk het vooral nuchter. Mij geeft het een veiliger gevoel’

RkJQdWJsaXNoZXIy NTc0OTk=