Vierstroom Magazine
dossier 8 vier str oommagazine vier str oommagazine 9 De nieuwe zorg Rik Rispens De nieuwe zorg in opkomst Technologische hulpmiddelen kunnen helpen de kwaliteit van leven te verbeteren en langer zelfredzaam te blijven. Tegelijkertijd zorgen ze ervoor dat er meer mensen geholpen kunnen worden. Vandaar dat Vierstroom met het project VirtueleThuiszorg de komende jaren steeds meer slimme hulpmiddelen wil gaan gebruiken. Van digitaleweegschalen tot persoonlijke alarmering en van slimme horloges tot beeld- bellen: al zo’n 125 Vierstroom-cliëntenmaken gebruik van allerlei technologische hulpmid- delen. En als het aan Rik Rispens ligt, worden dat er snel veel meer. Samenmet 24 andere Vierstroom-medewerkers is hij kartrekker van het project. Hij helpt cliënten bij het gebruik van de nieuwste hulpmiddelen en verspreidt de kennis erover bij zijn collega’s. “We zien dat onze cliënten er zelfredzamer door worden enmeer vrijheid hebben. Ze kunnen hun dagen beter zelf indelen, want ze zijnminder afhankelijk van vaste zorgmomenten. En onze verzorgenden en verpleegkundigen hebbenminder tijd nodig voor handelingen en daardoor meer tijd voor een praatje. Ook mantelzorgers wordenmet dit soort mid- delenminder belast. Een duidelijkewin-win- winsituatie dus.” Dat zit zo. Dankzij veel van die technologi- sche hulpmiddelen hoeft er bijvoorbeeld niet meerdere keren per dag iemand langs te komen bij een cliënt. Denk bijvoorbeeld aanmedicijninname. Sommigemensen moeten daar meerdere keren per dag aan herinnerdworden. Dat kan ook via beeldbel- len: eenmedewerker belt de cliënt dan op het juistemoment. Of met een slimhorloge, dat op gezette tijden de cliënt vertelt dat hij medicijnen moet innemen. En dan zijn er ook nog digitale medicijndispensers. Zo’n apparaat geeft precies de juiste hoeveelheidmedicijnen uit inmakkelijk te openen zakjes en laat daarbij een alarmhoren. Zelfredzamer Virtuele thuiszorg zorgt er zo voor dat mensen minder afhankelijk worden van ‘echte’ hulpverle- ners. “Zeworden zelfredzamer”, zegt Rispens, die ook nog als verpleegkundigewerkt. “En ze krijgen hun vrijheid terug. Iemandmet een persoonlijk alarmvoor binnen en buiten voelt zich thuis veiliger en durft ook weer alleen op pad te gaan. Dat is heel veel waard.” Een ander mooi voorbeeld vindt hij robot LEA, een digitale rollator die zich automatisch aanpast aan het gedrag van gebruikers, enmensen zo kan helpen omop de goedemanier te bewegen. “Laatst moest er iemand revalideren. Daar stond zes weken voor, maar met LEA kon die cliënt al binnen tweewekenweer zelfstandig naar buiten.” Niet alleen voor cliënten, ook voor Vierstroom zelf is die tijdsbesparing interessant. “In het hele land zijn er personeelstekorten”, zegt Rispens. “Tegelijkertijdwordenwemet z’n allen ouder, waardoor er meer zorg nodig is, énwemoeten langer zelfstandig blijvenwonen. We zien dat ook bij Vierstroom: de vraag naar zorg neemt toe, maar wij hebben niet voldoende personeel. Door slimme technologie te gebruiken, kunnen wemeer mensen helpen.” De komende jaren gaat Vierstroomvirtuele ‘Een betere kwaliteit van leven door slimme technologie’ ‘De meeste mensen zien er al snel de voordelen van in’ thuiszorg steedsmeer toepassen, vertelt Rispens. “Cliënten reageren heel verschillend. Sommigen staan er meteen voor open, anderen zijn terug- houdender. Wij leggen altijd rustig uit wat het apparaat precies doet, installeren alles op de juiste manier en leggen uit hoe je het moet gebruiken. Daar betrekkenwe natuurlijk ook eventueleman- telzorgers bij. Demeestemensenmoeten even wennen, maar zien er daarna al snel de voordelen van in.” Rispens benadrukt dat nietsmoet: “Als iemand zich er niet prettig bij voelt, leverenwe gewoon op de oudemanier onze zorg natuurlijk.” Vierstroomheeft met een groot deel van de zorg- verzekeraars afspraken gemaakt over de inzet van VirtueleThuiszorg. Rispens: “Wij zoeken dat altijd heel precies voor onze cliënten uit.”
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTc0OTk=