Vierstroom Winter 2022

Daarom Vierstroom daarom vierstroom 2 vier str oommagazine Waar kom je vandaan? “Ik heb veel ervaring opgedaan inmarketing en com- municatie, onder meer bij de Consumentenbond en eenwoningcorporatie. Ikmerk dat ik vooral warm loop voor werk in een organisatiemet eenmaatschappe- lijke relevantie, zoals een zorgorganisatie. Zeker als dat ook een ledenorganisatie is. Hoe zijnwe relevant voor onze leden, wat voegenwe toemet het lidmaatschap: dat zijn interessante vragen.” Wat zijn je plannen? “Aan het begin van het jaar is onderzoek gedaan naar wat (jonge) ouderen echt denken en voelen over ouder worden enwelke behoeften dat met zich meebrengt. Die beleving en behoeften zijn vastge- legd inwat we de vrijheidsboog noemen. Wanneer je ouder wordt, je kinderen de deur uit zijn en je gaat bijvoorbeeldmet pensioen, kom je in een levens- fase van toenemende vrijheid, waarin je, verlost van verplichtingen, gezondwilt genieten van de vrije tijd. Maar als je ziekwordt of iets gaat mankeren en dus een zorgbehoefte krijgt, kom je in een levensfase van toenemende afhankelijkheid, waarin je fysiek en mentaal achteruitgaat. Wat we zien in de vrijheids- boog is dat de thema’s hetzelfde zijn, maar de invulling en behoeften veranderen. Want iedereenwil toch zo langmogelijk zelfstandig enmaatschappelijk relevant blijven. En dingen op orde hebben – je nalatenschap bijvoorbeeld. En op die levensfa- sen en thema’s willenwe de dienstverlening uitbouwen.” Hoe ga je dat doen? “We doen al heel erg veel en er zijn al veel dien- sten en producten ontwikkeld. Toch zienwe dat mensen nog steeds verdwalen in het woud van regels, in verschillendewetten en financierings- stelsels, op deweg langs verschillende loket- ten. Onze functie vanwegwijzer wil ik verder uitbouwen.” Op welke manier? “Op dit moment helpenwe iedereen op de- zelfdemanier. Maar de behoeften zijn niet bij iedereen gelijk. Wewillen onze dienstverlening naar onze leden zo inrichten dat zij zowel via Mijn Vierstroom (digitaal ledenportaal, red.) als via persoonlijk contact met onze ledenconsulen- ten antwoord krijgen op vragen die hen tijdens een bepaalde levensfase bezighouden. Denk bijvoorbeeld aan vragen over ondersteuning bij de verzorging van een dierbare of een zinvolle invulling na pensionering. In verdere uitbouw van het persoonlijke contact kunnen naast onze ledenconsulenten ook demedewerkers van de VierstroomThuiszorgwinkels van partner Vegro een belangrijke rol spelen. Dieweten al zó veel en kunnen zó veel mensen helpen! Een deel van de leden is tegenwoordig al digitaler ingesteld. Voor hen kun je de dienstverlening aanvullenmet meer digitale kanalen en de bestaande digitale kanalen, zoals dewebsite, nóg toegankelijker maken. Dat mensenmet één of twee klikken een antwoord op hun vraag vinden. En die groep heeft zelf mis- schien nog geen zorgbehoefte, maar worstelt wel vaakmet vragen over bijvoorbeeldmantelzorg.” Waar ligt de meerwaarde van het lidmaatschap? “In onze functie als wegwijzer in de complexe wereld van zorg. Met onze ledenconsulenten en demedewerkers in de thuiszorgwinkels zijnwe in staat net een stapje verder te gaan voor mensen met onze kennis en kunde en vooral met persoon- lijke aandacht. Dat is een grotemeerwaarde.” Heb je er zin in? “Ja, ik heb er heel veel zin in!” Laura vanVuure is per 1 september 2021 gestart als directeur VierstroomLedenservice. Ze heeft een achtergrond inmarketing en communicatie enheeft veel zin inde toekomst bij Vierstroom. Indeze editie van VierstroomMagazine kunt umet haar kennismaken.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTc0OTk=