Vierstroom

Over ons

Veel gestelde vragen

Klik op de vraag voor het antwoord

Personenalarmering

Kan iedereen personenalarmering aanvragen?
Ja, personenalarmering is voor iedereen beschikbaar en inzetbaar voor verschillende situaties. Of u zich wel eens onveilig voelt in uw huis of hulp binnen handbereik wenst te hebben in noodsituaties. Een personenalarm geeft u een gerust gevoel.

 

Kan ik een spoedaansluiting aanvragen?
Binnen 24 – 48 uur na aanvraag kunnen wij het personen alarm leveren en installeren. Een medewerker van Vierstroom Veilig thuis zal hiervoor contact met u opnemen, na het invullen van de aanvraag.

 

Ik ga verhuizen. Kan ik het personenalarm meenemen?
Ja, u kunt het personenalarm meenemen naar uw nieuwe woning binnen ons werkgebied. Neemt u vooraf contact op met onze klantenservice dan kunnen wij uw nieuwe situatie bespreken en wijzigen in ons klantenbestand.

 

Kan iemand anders dan mijzelf het personenalarm aanvragen en betalen?
Ja, dat kan zeker. U kunt een familielid of iemand anders vragen de aanvraag voor u te regelen. Ook de financiële kant kunt u uit handen geven. In het bestelformulier kunt u dit aangeven.

 

Hoelang duurt het voordat ik hoor of mijn zorgverzekering het personenalarm vergoed?
Dat verschilt per zorgverzekeraar. In de meeste gevallen duurt het tussen de 2 en 3 weken voordat u hoort of uw aanvraag voor vergoeding is toegekend of afgewezen.

 

Kan ik de kosten voor personenalarmering vergoed krijgen via mijn zorgverzekering?
Via deze link kunt u heel makkelijk de juiste informatie en formulieren krijgen om een aanvraag te doen voor een vergoeding voor personenalarmering.

 

Ik ben de alarmzender kwijt, wat nu?
1. Zoek goed of u de zender echt niet kan vinden. Ligt hij onder uw bed, in de wasmand, in de douche? Zoek goed op de plekken waar u zich omkleedt of waar u de zender af en toe af doet. 2. Bel onze klantenservice: wij kunnen als uw zender langer dan 5 dagen zoek is, nagaan of uw zender toch nog ergens in huis is. 3. Kunt u de zender echt niet vinden, vraag dan een nieuwe zender bij ons aan. LET OP: U heeft de alarmeringsapparatuur en de bijbehorende zender in bruikleen. Dat betekent dat u bij opzegging alle apparatuur inclusief zender dient te retourneren. Als u de apparatuur zonder zender retourneert blijft u evengoed verantwoordelijk voor de verloren zender. De kosten van de verloren zender worden dan toch nog op u verhaald. Een nieuwe zender aanvragen is dus altijd noodzakelijk.

 

Ik krijg momenteel zorg via de Thuiszorg en wil een personenalarm aanschaffen met professionele opvolging. Moet ik extra betalen, zodra ik op de alarmknop druk en er een verpleegkundige bij mij thuis komt?
Nee, als u al thuiszorg ontvangt dan wordt u niet gefactureerd voor de momenten dat u op de alarmknop heeft gedrukt en een verpleegkundige bij u langs komt.

 

Ik heb een personen alarmering met professionele opvolging van Vierstroom. Wanneer ik per ongeluk op de alarmknop druk krijg ik dan een boete?
Nee, u krijgt bij ons geen factuur/ boete voor dit soort ongelukjes. Bij alarmering krijgt u een meldcentrale of direct een verpleegkundige aan de lijn aan wie u kan uitleggen wat de situatie is.

 

Wat gebeurt er als ik de alarmknop indruk (Veilig Binnen)?
Een medewerker van de meldkamer zal uw oproep beantwoorden. Hij/zij  zal u te woord staan en u gerust stellen. De medewerker zal vragen stellen om meer te weten te komen van uw situatie. Afhankelijk van de situatie en van het soort abonnement, zal de hulp ingeroepen worden van één van uw contactpersonen of van onze professionele opvolging. De meldkamer medewerkers zijn getraind in het herkennen van alarmsituaties en zullen als dat nodig is voor u ook de ambulance of andere hulpdiensten inschakelen.

 

Wat gebeurt er als ik de alarmknop indruk (Veilig Overal)?
Eén van uw contactpersonen of een medewerker van ons verpleegkundig team (afhankelijk van type abonnement zal uw oproep beantwoorden). Hij/zij  zal u te woord staan en u gerust stellen. Deze persoon zal vragen stellen om meer te weten te komen van uw situatie en indien nodig bij uw langs komen. Uw contactpersoon of Verpleegkundig team heeft de mogelijkheid om uw locatie te traceren en zal indien noodzakelijk voor u de ambulance of andere hulpdiensten inschakelen.

 

Kan ik het alarm niet rechtstreeks laten bellen met mijn contactpersoon in plaats van via de alarmcentrale?
Dit is afhankelijk van het soort abonnement. Kiest u voor Veilig Binnen dan is dit niet mogelijk. Met het abonnement Veilig Overal komt u direct in contact met uw contactpersoon of ons Verpleegkundig Team.

 

Kan ik het zendertje bij een Veilig Binnen abonnement ook buitenshuis gebruiken?
Jazeker. Bij het abonnement Veilig Binnen kan de zender, weliswaar beperkt, buitenshuis gebruikt worden in bijvoorbeeld uw voortuin of achtertuin. Het hangt af van de grootte van uw woning en/of tuin en de locatie van het alarmkastje. Gemiddeld werkt het zendertje perfect tot circa 25 meter verwijderd van uw alarmkastje. Met ons mobiele abonnement Veilig Overal heeft u zowel binnenshuis als ook ver buitenshuis de mogelijkheid om te alarmeren.

 

Is de apparatuur die Vierstroom Veilig Thuis levert goedgekeurd?
Vierstroom Veilig Thuis heeft het Ketenkeurmerk Persoonsgebonden Alarmeringsdiensten. U bent door het keurmerk verzekerd van de meest betrouwbare apparatuur. Het garandeert ook dat al uw gegevens vertrouwelijk worden opgeslagen.

 

Hoe veilig ben ik bij een stroomstoring?
Een stroomstoring komt in Nederland gelukkig niet zo vaak voor. De kans dat uw energieleverancier het bij u af laat weten is klein. Gemiddeld zult u minder dan 1 keer in de 5 jaar met een onderbreking van de netspanning te maken krijgen en zoiets duurt gemiddeld minder dan een uur. Na die onderbreking werkt alles weer normaal. Heel af en toe hebben we ergens in Nederland met een stroomstoring te maken die veel langer duurt. In een dergelijke situatie zouden uw contactpersonen zelf het initiatief dienen te nemen om uw welzijn zeker te stellen.

 

Wat wordt er van mijn contactpersoon/ mantelzorger verwacht?
De contactpersoon/ mantelzorger moet bij u in de buurt wonen (+- 30 min reistijd) en toegang tot uw woning hebben. Hij moet bereid zijn naar u toe te komen als dat nodig is.

 

Hoe kan ik de personenalarmering opzeggen?
Neemt u hiervoor contact op met onze klantenservice voor verdere instructies en het maken van een afspraak of ga naar het opzegformulier op onze website. Wij komen dan op een afgesproken dag het personenalarm ophalen. Zodra wij alles retour hebben, zetten wij het abonnement stop. U betaald dan tot aan deze afsluitdatum. U kunt het alarm niet bij ons op kantoor terug brengen.

 

Het apparaat/zender is kwijtgeraakt of beschadigd.
Het apparaat met zender(s) en snoeren is eigendom van Vierstroom Veilig Thuis. Alles dient weer geretourneerd te worden op het moment dat u het abonnement wenst stop te zetten. Dit zullen wij doen zodra wij van u de apparatuur ontvangen hebben. Indien u het apparaat en/of zender niet meer kunt vinden of indien er beschadigingen zijn, zijn wij genoodzaakt om hiervoor de kosten van een nieuw apparaat  geheel of gedeeltelijk in rekening te brengen. Bij verlies of beschadiging kunt u het beste eerst contact opnemen met onze klantenservice op 088 – 0234 790. We zullen dan met u bekijken hoe we de dienst toch zo snel mogelijk kunnen doorzetten en wat we over de schade kunnen afspreken.

 

Hoe retourneer ik mijn personenalarmering?
Neemt u hiervoor contact op met onze klantenservice voor verdere instructies en het maken van een afspraak of ga naar het opzegformulier op onze website. Wij komen dan op een afgesproken dag het personenalarm ophalen. Zodra wij alles retour hebben, zetten wij het abonnement stop. U betaald dan tot aan deze afsluitdatum. U kunt het alarm niet bij ons op kantoor terug brengen.

Clavisio kluis

Is de Clavisio sleutelkluis veilig?
Ja, de Clavisio sleutelkluis is onafhankelijk getest door Stichting Kwaliteit Gevelbouw (SKG). Deze organisatie bepaalt de standaard met betrekking tot de mate van inbraakwerendheid van producten. De muurmontage heeft de hoogste norm behaald (SKG ***) en de SNAP-ON (SKG **). De Clavisio wordt hiermee erkend door het Politie Keurmerk Veilig Wonen als een veilige oplossing voor de toepassing bij woningen.

 

Kunnen de Clavisio sleutelkluizen ook bij flatwoningen, of andere woonvormen met een centrale entree, worden toegepast?
Ja, maar uitsluitend indien bij de centrale entree een muur aanwezig is, waarop de wandmontage van de Clavisio kan worden bevestigd. In overleg met de beheerder van het gebouw (en diens toestemming), zal de beste plaats worden bepaald. Bij een centrale entree zal altijd een wandmontage worden toegepast in verband met de risico van het verwijderen van het bevestigingsmateriaal.

 

Wie krijgen er allemaal een sleutel?
Dit zijn uitsluitend medewerkers van Vierstroom of Veilig Thuis Verpleegkundig Team. Al deze medewerkers zijn bekend met de protocollen over het gebruik van de sleutels en de Clavisio’s. De sleutels worden NOOIT verstrekt aan andere organisaties, vrienden of familieleden van een cliënt.

 

Kan ik ook een eigen sleutelkluis gebruiken of die van een andere organisatie?
Nee, om uw veiligheid te kunnen waarborgen werken wij uitsluitend met onze eigen sleutelkluizen. Alleen dan kunnen wij u de garantie geven dat alleen de medewerkers van Vierstroom of Veilig Thuis Verpleegkundig Team bij u naar binnen kunnen.

 

Is het mogelijk om bij een mantelzorg abonnement één van de drie contactpersonen tijdelijk te wijzigen?
Ja het is mogelijk om, wanneer bijvoorbeeld een contactpersoon op vakantie gaat, deze tijdelijk voor een ander te vervangen. Stuurt u hiervoor een email naar personenalarm@vierstroomveiligthuis.nl. Vermeld daarbij de periode en de naam, telefoonnummer (vast en mobiel) en email van de vervanger samen met de naam van de persoon die vervangen dient te worden.