Vierstroom

Over ons

Ondersteuning bij dementie

Dementie is een proces waarbij steeds meer beperkingen het dagelijks leven gaan overschaduwen. Deze beperkingen kunnen zijn: geheugenproblemen, oriëntatiestoornissen, problemen met structuur en invulling van de dag. Dit proces is ingrijpend voor zowel de mensen met dementie als hun naasten. U leest hier meer over ondersteuning bij dementie.


Casemanager dementie

De casemanager is een onafhankelijke en vaste begeleider voor mensen met dementie en hun naasten. De casemanager informeert, begeleidt, denkt mee, adviseert en helpt keuzes maken. De casemanager biedt ook een luisterend oor en emotionele begeleiding aan zowel de mens met dementie als diens naasten. De casemanager helpt om te gaan met de ziekte en de gevolgen daarvan in het dagelijks leven.

De frequentie van de bezoekmomenten en/of het telefonisch contact wordt samen met u afgesproken. Samen met u en uw naasten brengt de casemanager in kaart aan welke vorm van ondersteuning behoefte is. De afspraken die we samen met u maken leggen we vast in een zorgplan.

U kunt een beroep doen op de Casemanagers dementie van het Coördinatiepunt Zorg van Vierstroom in de plaatsen:
• Zoetermeer
• Lansingerland
• Krimpen aan den IJssel
• Capelle aan den IJssel

In overige plaatsen in het werkgebied van Vierstroom kunt u voor soortgelijke ondersteuning een beroep doen op een lokale verpleegkundig specialist of dementie-consulent. De wijkverpleegkundige of uw huisarts of kan u hier meer over vertellen.

Vierstroom Zorg Thuis is actief betrokken in diverse samenwerkende ketens in het werkgebied, waarin ook ziekenhuizen, (huis)artsen en instellingen voor geestelijke gezondheidszorg betrokken zijn. Casemanagement wordt geboden vanuit de zorgstandaard dementie.

In de regio Zoetermeer hebben de samenwerkende partijen gezamenlijk de folder Ketenzorg Dementie Zoetermeer gemaakt met daarin praktische informatie over de dementiezorg in Zoetermeer.


Wachtlijst voor casemanagement dementie

Voor casemanagement dementie bestaat helaas een wachtlijst:

  • Klik hier voor de wachtlijsten voor casemanagement van TANDEM (Midden Holland).
  • In onderstaand overzicht ziet u de gemiddelde wachttijd in weken in Zoetermeer, Lansingerland, Capelle a/d IJssel en Krimpen a/d IJssel.
Op website: publicatie wachttijden Zoetermeer Lansingerland Capelle en Krimpen

aan den IJssel

Totaal
Aantal cliënten op de wachtlijst: 56   1 57
Gemiddelde wachttijd in weken: 6     6
Zes weken of langer op wachtlijst: 32 0 0 32

 


Bekijk de video van Alzheimer Nederland

Aan het woord is casemanager Anne-Marieke van Vierstroom Zorg Thuis:

 


Mantelzorgondersteuning

Voor de naasten van mensen met dementie zijn diverse vormen van ondersteuning nodig. Informeert u hiernaar bij de casemanager. Of kijk bij Mantelzorgondersteuning.


Contact

Voor contact met een casemanager dementie kunt u het contactformulier invullen via de balk ‘aanvragen’ onderaan deze pagina. Telefonisch contact kan ook. Wij zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen  van 9.00 tot 10.00 en van 12.00 tot 14.00 uur. Telefoon 079 371 9471.

Leest u verder voor informatie over het Ontmoetingscentrum en Alzheimer Café.

Aanvragen

  • Casemanager dementie

    Ondersteuning bij dementie

    • Vraagbaak voor u en uw naasten
    • Waar nodig een schakel tussen u en artsen/hulpverleners