Gerrie: “Het is mooi als je mensen op deze manier op weg kan helpen.“

Vierstroom mantelzorgconsulent aan het woord

Categorieën:
Mantelzorg

Een mantelzorgconsulent staat klaar om je te helpen en de ondersteuning te bieden die jij nodig hebt. Of het nu advies, praktische hulp of een luisterend oor is. Gerrie Goedee is mantelzorgconsulent bij Vierstroom en denkt graag met je mee. Vergeet echter niet, en dat is ook heel belangrijk aldus Gerrie: “Mantelzorg is naast alle zorg en regeltaken ook gewoon heel mooi, en kan een grote toegevoegde waarde hebben in relatie tot jouw dierbaren."

Verbinding met mantelzorgers

“Er zijn verschillende manieren om in contact te komen met Vierstroom: mantelzorgers kunnen telefonisch, per mail of via de online chat in contact komen met de mantelzorgconsulent. Vaak beginnen mensen het gesprek met: 'ik ben zoon of dochter en zorg voor mijn vader en/of moeder.' Ze vertellen hoe zij bijvoorbeeld zien dat hun ouders fysiek achteruit gaan, doordat het opvalt dat ze niet meer zelf kunnen koken of het huishouden kunnen bijhouden. Dit is een handvat waarop wij verder kunnen gaan praten.“

Belangrijke signalen

“Op het moment dat wij gebeld worden is het belangrijk om goed te luisteren: is er bijvoorbeeld alleen huishoudelijke hulp nodig of is de zorgvrager ook het overzicht kwijt in de administratie? Wij proberen het plaatje helemaal compleet te krijgen. Veel mensen weten de weg niet, ze herkennen de zorgbehoeften en signaleren dat er meer zorg nodig is maar weten niet hoe nu verder. Er kan veel geregeld worden, maar als mensen niet van het bestaan van de opties afweten, dan wordt het lastig. Wij helpen op dit moment graag verder. Mantelzorgers zijn blij dat ze een ingang hebben waar ze terecht kunnen en waar ze goed geïnformeerd worden over de mogelijkheden. Het is mooi als je mensen op deze manier op weg kan helpen.”

De vraag achter de vraag

“Vaak begint het bij een specifieke situatie, bijvoorbeeld dat een ouder personenalarmering nodig heeft. Oudere mensen kunnen minder stabiel worden en vallen, en kunnen dan soms wel uren op de grond liggen zonder dat er hulp komt. Dit is hét moment om verder te gaan praten: de mantelzorgers vragen alarmering aan, op dat moment gaan wij doorvragen over bijvoorbeeld de sociale contacten of huishoudelijke hulp. Een vraag waar je weer andere vragen aan kunt koppelen, om zo het totale plaatje in kaart te brengen. Een ander voorbeeld is dat iemand aangeeft dat zijn of haar vader/moeder niet meer in staat is om zelf te koken. Wij brengen je dan niet alleen in contact met een maaltijdleverancier maar proberen het breder te trekken. Op deze manier komen we erachter wat er nog meer speelt, en vertellen mensen over de situatie waarin ze op dat moment zijn beland. Mensen vinden het fijn om in gesprek te kunnen gaan, zo kunnen wij de gehele zorgbehoefte in kaart brengen.”

Hoe gaan wij te werk

“Bij ons mantelzorgloket kunnen mensen gemakkelijk een kennismakingsgesprek inplannen van een kwartier. Daarna plannen we een vervolgafspraak waarbij wij rustig de tijd nemen om in gesprek te gaan. Zo kunnen wij analyseren waar niet alleen de zorgbehoefte ligt, maar ook hoe het gaat met de mantelzorger. Vervolgens gaan wij inventariseren welke richting we op moeten gaan en waar de behoeften liggen. Daarna gaan wij aan de slag met de aanbevelingen. Deze kunnen variëren van bijvoorbeeld het contact leggen met de pedicure, het regelen van personen alarmering of het doorverwijzen naar een andere zorgprofessional of de mantelzorg makelaar. Uiteindelijk kunnen de mantelzorgers zelf kiezen of ze van deze aanbevelingen gebruik willen gaan maken.”

Balans tussen draagkracht en draaglast

“Als het niet lukt om alle ballen hoog te blijven houden, hoef je je als mantelzorger niet te schamen of schuldig te voelen. Het is goed om naar jezelf te blijven luisteren. ‘Nee’ zeggen is op sommige momenten noodzakelijk, je kunt en hoeft niet alles zelf op te lossen. Probeer ervoor te zorgen dat je de balans tussen draagkracht en draaglast niet uit het oog verliest. En vergeet niet, naast het inspelen op de veranderende situatie kan het mantelzorgen ook een mooie toegevoegde waarde hebben. Het is heel fijn om de zorg en hulpvraag goed te kunnen organiseren. Onze mantelzorgconsulenten zijn er speciaal om jou te helpen, te informeren en op weg te helpen naar de zorg en ondersteuning die je nodig hebt om jouw mantelzorgtaken zo goed als mogelijk te kunnen regelen.”

Als mantelzorgconsulent begrijpen we hoe zwaar de zorg voor jouw dierbaren soms kan zijn. Het kan een overweldigende taak zijn. Maar je staat er niet alleen voor. Onze mantelzorgconsulenten zijn er speciaal om jou te helpen en de zorg te bieden die je nodig hebt. Of je nu behoefte hebt aan praktische hulp, emotionele/algemene ondersteuning of waardevol advies, wij staan voor je klaar. Aarzel niet om contact met ons op te nemen op het via telefoonnummer: 088-09004 00, via de chatfunctie op onze website of per mail naar ledenservice@vierstroom.nl

We zijn beschikbaar van maandag tot en met vrijdag, van 09:00 tot 17:00. Samen zorgen we ervoor dat je de ondersteuning krijgt die je verdient, zodat je niet alleen staat in de zorg voor je dierbaren.

 

Info

Mantelzorgloket

Zorg voor elkaar
Info

Personenalarmering

Met één druk op de knop