Geschreven door Lavinia, 03-07-2025
We zien het helaas steeds vaker in het nieuws: oplichters die het vooral gemunt hebben op ouderen. Er komen steeds meer meldingen binnen van mensen die slachtoffer zijn geworden van slimme trucs via de telefoon, sms of zelfs aan de deur. Deze oplichters gaan snel en slim te werk, met maar één doel: jou iets waardevols afpakken. Daarom willen we je waarschuwen én tips geven om jezelf te beschermen.
Klik niet zomaar op linkjes en reageer niet direct op vage berichten. Controleer altijd goed:
Trap niet in spoedverhalen. Oplichters doen alsof er iets mis is met je bankrekening, computer of telefoon. Ze zetten je onder druk om snel iets te doen.
Echte banken of organisaties bellen je nooit zomaar. Zij vragen nooit naar je pincode of bankpas. En vragen je nooit om iets te installeren op je telefoon of computer.
Laat niemand zomaar binnen. Vraag altijd om een legitimatiebewijs, ook als iemand zegt van de bank, gemeente of een energiebedrijf te zijn.
Gebeld door een onbekend of buitenlands nummer? Neem niet op, bel niet terug en blokkeer het nummer.
Krijg je een vreemd verzoek via itsme, je bankapp of e-mail, terwijl je zelf niets hebt aangevraagd? Weiger het direct en klik nergens op.
Berichten van ‘bekenden’ kunnen nep zijn. Oplichters doen zich soms voor als je kind, kleinkind of vriend via e-mail, sms of WhatsApp. Vragen ze ineens om geld over te maken of op een link te klikken? Wees extra voorzichtig en controleer eerst bij de persoon zelf.
Meld oplichting bij de Fraudehelpdesk via 088 – 786 73 72 of ga naar fraudehelpdesk.nl/fraude-melden. Voor meer informatie kun je ook terecht op politie.nl. Klik hieronder op de knop voor uitgebreid advies en veiligheidstips van de politie.